vrijdag 12 juli 2019

Kom vol energie en focus uit vakantie


Als mental coach valt het elk jaar opnieuw weer op dat er in de maanden september een grote instroom is aan mensen die verandering willen initiëren. Niet toevallig, want de zomer is dan ook één van de momenten in het jaar waarop we van nature terugblikken en nieuwe plannen maken. Doorheen het jaar zijn we vaak zodanig gefocust op ons doel dat onze focus ons gezichtsveld durft te vernauwen. We zitten in de dagelijkse rush en voor een groot stuk op automatische piloot. Tijdens onze vakantie valt dit even stil en hebben we de ruimte om te evalueren of we staan waar we willen staan, op vlak van werk, gezin, sport, enz. Ik raad je aan om dit heel bewust te doen. Sterker nog, pak pen en papier en schrijf het even voor jezelf op (het effectief neerschrijven van deze ‘balans’ zorgt ervoor dat je je gedachten helderder en concreter verwoordt, en zet meer aan tot actie achteraf).


Klaar? Beantwoord dan deze 4 vragen:
  1. Waar sta ik vandaag in de zaken die voor mij belangrijk zijn?
  2. Sta ik waar ik wil staan? En vooral, welk deel daarvan ligt bij mezelf?
  3. Waar wil ik dan wel staan? (sluit je ogen en probeer hier echt een beeld te visualiseren van waar je naartoe wil)
  4. Wat heb ik nodig om daar te geraken?

Tip: betrek andere mensen in het beantwoorden van je vragen. Dat klankbord kan je inspireren of op nieuwe ideeën brengen. In alle geval, je zal merken dat het antwoord op deze vragen je nieuwe energie en focus geeft voor de komende maanden.